14 Kasım 2012 Çarşamba

Yolculukta cocukları nelerle oyalayabiliriz?

     Ucak yolculuklarında yanımıza almamız gerekenler ve ucakta cocukları oyalamak ıcın oneriler ile ilgili yazılar okudum herkes kendine gore birseyler yazmıs deneyimlerini ve tavsiyelerini paylasmıs cok da degerli paylasımlar olmus. okudukca bu konuda benim de deneyimlerimi paylasmamım iyi olacagını dusundum

     Cocuklarla nerdeyse her ay ucuyoruz ve benim de nacizane bu konuda paylasmak istediklerim oldugunu farkettim. Bence her cocuk farklı seylerle ilgilendikleri icin her cocugu yolda oyalama yontemi farklı olur. bazı cocuklar cevrelerine daha cok dikkat ederken bazıları yol boyunca onundeki kitapla vakit gecirebiilir bazı cocuklar yol boyunca cızgıfılm seyeredıp annesınin rahat bir yolculuk gecırmesini saglarkenn bazı cocuklar onundeki cızgıfılmden hemen sıkılıp etraftakı sagdakı soldaki arkdakı yolcuları hosteslerı takıp edıp dolasmak ıster. bu nedenden dolayı her Anne kendi cocugu icin ise yarayacagını dusundugu kısımları alabilir.
  • Bir ucusumda yan on tarafta oturan bir annenin 2 cocugu vardı ve yanında getırdıgı degisik Mamory (eslestirme kartları) kartlarıyla ucusun buyuk bolumunde cocuklarını oyalayabilmisti. o gunden sonra ben de denedim bir diger ucusumda yanımda Mamory ve buna benzer Yusufu oyalayacagını umdugum kartlar getırdım ve sonuc negatıf Yusuf kartlarla pek ilgilenmedi.
  • Bir seferinde de yine yan koltukta Anne kızının elıne ici cigifilm dolu bir I pad vermis ve kız yol boyunca gozunu cızgıfılmden ayırmamaıstı ve o Anne yol boyunca gazetesını dergısını okumus kahvesını rahat rahat icebilmisti. tabiki bu yontemi yusufda denemedim ama sansıma baska bir ucusumda icinde Kisisel ekranların bulundugu buyuk bir ucaga denk gelmıstık ve o sırada hamile oldugum ve yusuf da kucagımda uctugu icin cok yorucu bir ucus olacak diye kısısel ekranımızdan cızgıfılm actım biraz baktı ama bir sure sonra ılgısı yıne baska seylere kaydı
  • Ucakta kucuk ıncı boncuk gıbı devrıldıgınde dagılıp toplaması zor olacak seyler hıc uygun degıl. kavanoz ıcınde kucuk ıvır zıvırlar ya da ıpe boncuk dızme gıbı seyler sureklı dusup kaybolacaktır ve yolculuk ısrasında sureklı mılletın ayaklarının altından boncuk ya da kucuk oyuncaklar toplamak da hıc hos olmaz.
  • Ucakta Kıtap okumak bence dogru uygulanırsa cocugun cok ılgısını cekecektır. yanı eger cocuk oyalansın dıye yanınızda kıtap getırecek olursanız oturup cocukla bırlıkte o kıtabı okumanız gerekır yanı yıne sızın ılgınıze muhtactır. Ben yusufa kitabı okursam hic sıkılmadan yerınde oturur kıtap okuruz birlikte ama ben ona okumazsam yusuf da kitaba soyle bir goz atar sonra hemen kenara kaldırır.

Sımdıye kadarki deneyimlerime gore gordum ki; benım ılgımı oyuna katılımımı beklemeden cocugu yol boyunca hatta havaalanlarında bıle oyalayacak seyler kucuk bır kac tane araba oldu. Yusuf arabalarıyla heryerde her sekılde kaybetmeden cesıt cesıt bıtmez tukenmez  hıkayeler ve oyunlar kurabılıyor. Arabalar yolculuk sırasında bızım kurtarıcımız oluyor. Dha onceki yazılarımdna birinde yazdıgım gibi zaten arabalarımızın bazılarının akrabaları anne baba ve kardesleri var artık nasıl bir hayalgucuyle oyun kuruyor ;)

Yusuf ucakta genelde oyuncaklardan zıyade ıcınde bulundugu yenılıklerı ogrenmeye calısıyor ucaga bınene kadar havaalanındakı hareketlılık valız arabaları yakıt tankerlerı yemek yukleme arabaları kım neyı nasıl yapıyor ucak ıtme arabası ucagı nasıl ıtıyor gıbı seylerı pur dıkkat seyreder tabıkı ben de onu cevredekı hareketlılıgı farketmesı ıcın tesvık ederım. ucak kalkana kadar yusuf camdan dısarıda ucaga nasıl yemek yukluyorlar koruk nasıl baglanıyor gıbı seylerı seyreder. ucak kalktıktan sonra sonra yıne hosteslerle  ılgılenr. bır keresınde Pılot yusufu pılot kabınıne aldı ve dugmelerı pılot kabınınde neler oldugunu gosterdı hatta o gun ben pılot olucam demıstı her seferınde yıne pılot kabıne gormek ıstıyor ama tabıkı gıremıyoruz. gecen ucusta ayaga kalkmıs ucagın tavanındakı seylerı ıncelıyordu ben de kucgımda yunusu uyutmaya calısrken tavanda bır bolmeyı gostererek 'Anne bunun ıcınde ne var' dedı baktım bırsey yok burda ucaguın tavanı ıste dedım hayır hayır burda boyle yuzumuze taktıgımız maskeler var onları versene bana hadı anne ac maskeyı ver bana dedı sonra dusundum aslında orda tehlıke anında dusen oksıjen maskelerı vardı. bunu nerden biliyordu soyle ki; yusuf ucaga bıner bınmez ılk yaptıgı sey ondekı guvenlık kartını alıp okumak olur her seferinde guvenlık kartlarını alır uzun uzun ınceler hatta bana da neyın ne oldugunu sorar bu konuda babasının da etkisi fazla cunku yusufa benim bile bilmedigim ucagın tum ayrıntılarını sanki bir yetiskine anlatıyormus gibi anlatırç hatta bazen sırf ucakları seyretmeye sanki parka gider gibi  havaalanına gideriz yusufla. ucak inip kalkarken kanatları goren bşr yerde oturuyorsak ucak Flaplarını ne zaman acar kapatır ya da iniste ucagın tekerlerklerini ne zaman actıgını sesinden hemen tanırız. tabi bunları bilmeyen bir Hostes bana egitimci olup olmadıgımı sordugunda sanırım dogru yolda gidiyorum diye dusundum ;)
 
Aslında ucakta cocukların ilgilenebilecekleri ama henuz bilmedikleri o kadar cok sey var ki cocuklara dısardan ıvırzıvır getirip baska seylerle ilgilenmeleri yerine onları ucakta neler oldugu konusunda meraklarını uyandırmak daha dogru sanki. kemer ikaz ısıklarının nerde olduklalrını gosterıp cocugun kemerini ne zaman baglaması ve ne zaman cıkrabilmesi gerektigini kendi gorebilmesini saglamak bir oyun gibi geliyor bize. inise gectigimizde tekerleklerin ne zaman acıldgının sesini dinleyin mesela, guvenlık kartındakı resımli uyarılar da cok eglencelı oluyor. ya da ucaga oyuncak olarak oyuncak bir ucak getirmek cocugun ıcınde bulundugu durumun aynısını oyun seklınde tekrar kurmasını saglamak da güzel olabilir. Bu yazdıklarım tabiki sadece Ucak yolculukları icin gecerli degil mesela Trabzona gittigimizde trabzon rize arası otobuse bir kac defa binmistik hatta yolda kaldıgımız gun sabahtan aksama kadar ara ara otobuslerin yanında kaldıgımız icin yusuf evdeki otobus oyuncaklarıyla daha cok oynar oldu, sanırım yasadıgı seylerı oyunlarında tekrar kurguluyor ;)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlariniz icin